Recension - Världens viktigaste kyss

Originalets titel: Two Boys Kissing
Författare: David Levithan
Serie: -
Språk: Svenska
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Sidor: 200

Handling: Harry och Craig har bestämt sig för att slå världsrekord i världens längsta kyss. Kyssen kommer kunna ses för alla världen runt både för dem som är för den och för dem som är i mot den. Avery och Ryan har precis träffats och undrar vad som kommer hända i framtiden. Peter och Neil är ett par som följer kyssen via nätet. Cooper är helt ensam, han har lämnat sin familj och har ingen aning om var han ska ta vägen.

Karaktärer: Boken berättas av ett eko av alla de som dött i Aids. Män som minns hur det var att offra sina liv för att få älska den man de älskar. Det här tycker jag verkligen stärker boken och ger den det där extra. För det ger inte en personlig syn på sakerna som det annars gör utan det ger en mer allmän syn, vilket oftast inte brukar vara bra men i det här fallet är det det.

Tankar om boken: Jag måste faktiskt medge att jag till en början var väldigt skeptisk till den här boken. Jag kände mig tvungen att ge den ett försök då det var en David Levithan men jag var ändå osäker då jag inte är vad vid att läsa HBTQ. Men när jag väl läste den var det inget jag störde mig på eller reagera på. Det kändes så naturligt, samtidigt som det på något sätt ändå inte handlade om just det. Det kändes mer som att den handlade om allt runtomkring, livet i det dåliga och i det bra.

Sen har vi ju även David Levithans språk. Det påminner lite om John Greens språk, inte riktigt lika bra kanske, men väldigt nära. Så himla bra hur som helst. Och man är så fast och verkligen lever i boken. Han har verkligen lyckats med ekot som är bokens berättare för det påpekar små saker hela tiden som bara är så bra. Väldigt svårt att förklara så ni får helt enkelt läsa boken. ;)

Det tog tio minuter för mig att bestämma mig för vad jag skulle ge den här boken för betyg. Jag försökte göra det genom att jämföra den med andra böcker jag läst men det kom jag fram till, var helt omöjligt. Den här boken tillhör en helt egen genre och är så unik. Jag är en person som väldigt sällan sätter höga betyg på böckerna jag läser hur mycket jag än tycker om dem. Men när jag satt och fundera huruvida jag skulle ge den 4/5 eller 5/5 på Goodreads så kändes det ända rätta att ge den 5/5, även om jag nog här bara ger den 9/9. Jag skulle inte direkt säga att den är spännande. Men den väcker verkligen känslor samtidigt som den ger en ett och ett annat att tänka på. Jag sträckläste den här boken, vilket egentligen bara är något som jag brukar göra med böcker som e så pass spännande att de inte går att lägga ifrån sig. Men den här boken var som gjuten i mina händer och det kändes inte som om jag läste den. Det kändes som om jag levde den.

När jag ska komma på något dåligt med boken så tar det mig lång tid men jag kommer till slut fram till två saker. Jag gillar inte omslaget och jag tyckte boken med sina 200 sidor var alldeles för kort, jag skulle velat haft mer. Och att det är det enda jag kan komma på säger en del om den här boken. Men ni ska inte ta mitt höga betyg på den här boken som att det är något som alla kommer älska för det var inte därför den fick det höga betyget. Den fick det för att den berörde mig och nådde ut till mig fast den egentligen inte handla om mig på något sätt. Och bara för att den berör mig behöver inte betyda att den berör dig, men jag skulle ändå säga att det är värt risken att testa. :)

Betyg: 9/10. Jag skulle verkligen vela ge den en 10 men det känns inte riktigt som den haft lika bra klass som de andra tiorna så därför få det bli en stark 9 istället.
Jag rekommenderar den här till alla. Kanske inte de allra yngsta men annars ungdomar som vuxna.

Länkar: Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.