Recension - Jag, En

Originalets titel: Every day

Författare: David Levithan
Serie: -
Språk: Svenska
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Sidor: 336

Handling: En har ett väldigt speciellt liv, varje dag vaknar hen upp i en ny persons kropp. Det första hen gör är att försöka ta reda på så mycket hen bara kan om personen vars kropp hen befinner sig i. När En har gjort det så handlar det bara om att överleva dagen utan att ställa till allt för mycket trubbel. Så här har det alltid varit, ända tills hen träffar Rhiannon och blir förälskad i henne. Vad ska hen göra imorgon? När hen vaknar upp och befinner sig i en annan kropp. Hur ska hen få Rhiannon att förstå att En är en och samma person fast han befinner sig i en ny kropp varje dag.

Karaktärer: Redan efter de första sidorna blir man helt förälskad i En, i början hade jag lite svårt då min hjärna på något sätt försökte lista ut huruvida En var en kille eller en tjej. Till slut lyckades jag i alla fall förstå att det inte egentligen spelade någon roll. Vilket kön huvudpersonen har spelar egentligen inte roll, utan det är personligheterna som man blir förälskad i. Och En var så himla unik och fantastisk. Hans syn på världen är helt underbar och den smittar verkligen. Om bara alla kunde dela hans åsikter så skulle ingen diskriminering finnas på den här planeten vi bor på.

Tankar om boken: David Levithans språk säger jag bara. Hans språk! Underbart! Det handlar inte egentligen om att han beskriver miljön eller karaktärerna på något speciellt sätt (vilket han i och för sig gör) utan det handlar om sättet han skriver. Huvudpersonens tankar som man får följa. Bara helt fantastiskt! Och sen har vi ju storyn! Vilken idé alltså! Genial! Och att han sedan lyckades leva upp till de höga förväntningarna som bokens baksida gav. Helt fantastiskt. Troligen den bästa boken jag läst i år och en bok som jag hoppas att jag får läsa igen.

Betyg: 10/10.
Första gången jag sätter 10/10 till en bok faktiskt. Det visar hur den här boken sticker ut ur mängden och hur bra David Levithan är som författare. Rekommenderar den här solklart till alla som vill läsa något annorlunda och riktigt bra. :)

Länkar: Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.