söndag 28 december 2014

Recension - Rör mig inte

Inte den bästa bilden kanske...
Titel: Rör mig inte!
Originalets titel: Shatter me

Författare: Tahereh Mafi
Serie: Juliette #1
Språk: Svenska
Förlag: Ponto Pocket
Sidor: 302
Utläst: Sommaren 2013 (Ganska länge sen)

Handling: Juliettes beröring är dödlig, det var åtminstone vad som hände senaste gången hon rörde någon. Först låste de in henne på ett mentalsjukhus men flyttade henne sedan till en cell. Utanför håller skillnaderna mellan de rika ( de som styr) och de fattiga (alla andra) på att öka och världen håller på att förändras till något riktigt illa. Ett krig väntar och Juliette måste välja om hon vill vara ett vapen för Warner och de andra som styr eller om hon ska ansluta sig till rebellerna.

Karaktärer: Tahereh Mafi har verkligen lyckats med en ordentlig bakgrund till karaktärerna och på så sätt känns de väldigt verkliga. När man följer Juliettes tankar så får man en riktigt bra inblick i hur hemskt det måste vara att vara instängd på det sättet. Att inte kunna lita på sig själv.

Tankar om boken: Trots att det var väldigt länge sen jag läste den här boken kommer jag ändå ihåg hur mycket jag gillade den. Och hur mycket jag älskade omslaget. ;) Storyn med att Juliettes beröring är dödlig är en väldig bra idé vilket gör att den på något sätt kan skilja sig mellan andra dystopier. Beskrivningarna i boken är dessutom väldigt exakta och vackra och det är väldigt lätt att skapa sig en bild av omgivningen och händelserna. Det jag nog ändå älskar mest med boken är de överstrukna meningarna. De gör verkligen att man kommer närmare Juliette och förstår henne bättre samtidigt som det är en unik idé som ger boken det lilla extra.

Betyg: 9/10.
Jag rekommenderar den till alla som gillar dystopier men som är lite mer ute efter fantasy än sci-fi.

Fler böcker i samma serie:
#1 Rör mig inte!
#1.5 Falla sönder
#2 Rädda mig inte!
#2.5 Bryta sönder
#3 Sätt mig i brand!

Länkar: Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.

5 kommentarer:

  1. hej! vet du om det kommer ut en film på den här boken??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört rykten om det men inget är bekräftat vad jag vet.

      Radera
    2. okej tack endå

      Radera
    3. jätte bra blogg förresten

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.