Recension - The Body Finder

Originalets titel: The Body Finder

Författare: Kimberly Derting
Serie: The Body Finder #1
Språk: Engelska
Förlag: HarperTorch
Sidor: 327

Handling: Violet har en förmåga som ingen annan har. Man skulle kunna se det som ett sjätte sinne. Hon kan känna döda kroppar, men bara de kropparna som tillhört människor som blivit mördade. Kropparna lämnar ett eko efter sig ett eko som finns både hos den mördade och hos mördaren. I hela sitt liv har hon sätt sin förmåga som något hemskt men när en seriemördare går fri och mördar unga tjejer i staden hon bor i så inser Violet att hon är den enda som kan hjälpa polisen att fånga mördaren. Samtidigt som allt det här händer börjar även något annat hända, Violet börjar utveckla känslor för Jay, bästa kompisen hon haft sen hon var liten.

Karaktärer: Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska säga om Juliette, hon var inte direkt så unik av sig... Hon var väl (om man bortser från hennes förmåga) en ganska vanlig tonårstjej som inte är populär men som ändå har vänner och som blir kär i sin killkompis. Något som vi alla nog läst om förut. Så karaktärerna blev jag tyvärr ganska besviken på.

Tankar om boken: Storyn, det hela med att hon kan känna sig till mördade personer tycker jag lät väldigt överdrivet och fånigt när jag först hörde om boken. Men det var ändå något med den som gjorde att jag ville börja läsa den och boken var så mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara. På så sätt överträffade den verkligen mina förväntningar (även om jag hade ganska låga förväntningar). Jag gillade även hur de hade fått till en riktigt bra blandning av det romantiska tonårslivet som sker i bakgrunden och de spännande mordgåtor som hon känner sig tvungen att lösa. Jag måste faktiskt säga att för att vara en deckare (jag gillar inte deckare) så gillade jag den väldigt mycket. Även språket kändes bra, det var inge överdrivet svårt att hänga med i utan det gick väldigt bra även om den var på engelska. Jag kommer nog att läsa nästa bok i serien. :)

Betyg: 7/10. Med lite unikare karaktärer skulle nog boken fått högre betyg men just nu stannar betyget på en 7:a.
Jag rekommenderar boken till de som vill ha en blandning mellan tonårsliv och mordgåtor.

Fler böcker i samma serie: