söndag 27 juli 2014

Bokrecension - Stad av glas

Titel: Stad av glas
Originalets titel: City of glas
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #3
Språk: svenska
Originalets språk: engelska
Utgiven av: Bonnier Carlsen (Tack för boken! :D)
Sidor: 585

Varning för Spoilers från de tidigare delarna!
Handling:
Allt Clary vill är att rädda sin mamma men för att få hjälp med det behöver hon åka till Glasstaden i Idris. Det enda problemet är att det är olagligt att ta sig in i glasstaden utan inbjudan, och att ifall man gör det kan man straffas med döden. Problem uppstår och hemligheter visar sig när Jace och Clary försöker göra allt för att stoppa den onda Valentine.

Karaktärer:
Jace, Jace, Jace! Han är allt man kan tänka på när man har läst en av TMI (The Mortal Instruments) böckerna, spelar ingen roll vilken av dem, man tänker på honom ändå. Han är sååå fantastisk! Sååå cool. Sååå underbar! :3 Okej, ska försöka fortsätta på ett seriöst sätt nu.

Clary är ganska cool (inget jämfört med Jace men ändå) och jag gillar helt klart hennes nya förmågor. De stärker verkligen henne. Jag gillar även att hon står upp för vad hon tycker och vill ha sin vilja igenom, utan att ändå bara tänka på sig själv.

Magnus, hehe. Älskar honom! Han är så sjukt rolig. Gillar honom starkt! Är en verkligen en karaktär att se upp till när det gäller att våga vara sig själv. Jag gillar både det lite roliga över honom, som hans klädstil men jag gillar även hans kaxighet. (Jag vet att Magnus inte är en jätteviktig karaktär i böckerna men var tvungen att nämna honom ändå.)

Tankar om boken:
Älskade verkligen boken! Bästa boken i serien hittils. Det jag verkligen gillar med TMI är att det är spännande hela tiden, framförallt i den här boken. Det handalr inte bara att det är spännande för att det händer en massa saker utan både det och att man får reda på saker som har med karaktärerna att göra, helt förbluffande saker. Det är även så att det är så blandat för ena stunden så sitter man och skrattar åt något som t.ex. Magnus säger och i nästa stund sitter man och gråter åt något sorgligt.

Betyg:
Boken får 9/10.
Jag rekommenderar den!


Fler böcker i samma serie:
#1 Stad av skuggor
#2 Stad av aska
#3 Stad av glas
#4 Ingen bestämd titel än
#5 Ingen bestämd titel än
#6 Ingen bestämd titel än


Länkar:
Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.

2 kommentarer:

  1. Visste du at dt kommer en bok om Magnus Bane i slutet i november? Jag ser jätte mycket fram emot det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte! Låter superkul! Ser verkligen fram emot det. Vilket förlag är det som ger ut den?

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.