söndag 20 juli 2014

Bokrecension - Delirium

Titel: Delirum
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #1
Språk: svenska (Orginal: engelska)
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 465


Handling:
Förr kunde människor göra vad som helst för kärlek, till och med döda. Men nu är allt annorlunda. Kärlek är en sjukdom, en sjukdom som man måste bli botad ifrån. Lena har alltid sätt fram emot att fylla 18, att bli botad från sjukdomen. Att få leva ett tryggt och lyckligt liv. Enda tills hon möter någon, en kille. Det otänkbara har hänt.


Karaktärer:
Lena är ärligt talat en ganska tråkig karaktär, långt ifrån unik. I början så är hon helt på regeringens sida, trots hennes bakgrund (vilket jag tycker är väldigt konstigt). Sen så börjar hon sakta gå mot andra sidan (stor förvåning eller hur). Det finns bara inget unikt med henne. Hon känns påhittad, vilket själva poängen är att hon inte ska kännas. Hon var helt klart en besvikelse.

Alex däremot gillar jag mer. Han är lite mer unik och mer levande än Lena. Finns inte så mycket mer att säga om honom utan att spoila.


Tankar om boken:
Jag hade verkligen längtat hur länge som helst efter att få läsa den här boken. Det hade verkligen möjligheten till att bli så bra. Jag brukar alltid säga att för att en bok ska kunna vara bra så behöver handlingen egentligen inte vara så överdrivet fantastisk utan det viktigaste är att den är skriven bra med ett flytande språk och med genomtänkta karaktärer, men för att en bok ska vara riktigt bra så behöver den både det som en bra bok behöver plus att den behöver en riktigt bra handling. Den här boken hade en riktigt bra handling, men både språket och karaktärerna nådde inte upp till mina förväntningar. Även om det var ganska varierande, för det var inte dåligt språk hela tiden, i ena kapitlet hade språket ett riktigt vackert flyt men inte i nästa. Det gör det väldigt svårt att avgöra hur bra jag egentligen tyckte att den var.

Spänningen däremot fick man inte för lite av, när det väl inte var någon spänning så fylldes man av andra känslor istället, såsom sorg och glädje. Så trots allt det negativa så var boken ändå bra.


Betyg:
Boken får 7/10
Jag rekommenderar boken!


Fler böcker i samma serie:
#1 Delirium
#2 Pandemonium
#3 Rekviem

Länkar:
Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.

4 kommentarer:

  1. Åh! Älskar Delirium, en av mina favoritböcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en av mina favoriter men bra var den iaf! :)

      Radera
  2. Gillade Delirium-trilogin riktigt mycket! Hoppas du tycker bättre om de resterande delarna, själv tyckte jag att Pandemonium var väldigt händelserik och snäppet bättre än Delirium :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då har jag något att se fram emot att läsa alltså! :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.