tisdag 5 augusti 2014

Bokrecension - looking for alaska

Titel: looking for alaska
Svensk titel: Var är alaska?
Författare: John Green
Serie: -
Språk: Engelska
Originalets språk: Engelska
Utgiven av: speak
Sidor: 221

Handling:
Innan Miles "Pudge" Halter började på Culver Creek Boarding School var hans liv ingenting. Han var bara en bland många ungdomar. Det ända speciella med honom var att han memorerade personers sista ord, orden de sa precis innan de dog. Efter att han börjat på Culver Creek Boarding School blev hans liv aldrig det samma. För där träffade han Alaska Young, den coolaste och mest fascinerande tjej han någonsin träffat. Som även stal hans hjärta. 

Karaktärer:
Egentligen var karaktärerna inte överdrivet välutvecklade tycker jag. Däremot älskar jag Miles fascination för sista ord. Det är så coolt hur han använder dem för att beskriva och förstå problem som han stöter på.

Alaska var nog den karaktären som var mest unik, även om jag nu när jag tänker efter inte kan komma på riktigt vad som gör henne unik. Antagligen har det nog att göra med hennes sätt att se på livet som är lite speciellt. (Ni får läsa boken för att få reda på hur hon ser på livet. :P)

Tankar om boken:
Jag vart verkligen överraskad av den här boken, glatt överraskad. Återigen får man glädjas av John Greens fantastiska språk och jämförelser. Han har lyckats bra med boken med tanke på att jag gillade den så starkt trots att jag egentligen inte är så förtjust i berättelser som den här. Boken hade en stor vändning i ungefär mitten som jag inte alls var beredd på och det var nog på grund av den som boken verkligen vart bra också. Det här var den första John Green som jag läste på engelska och jag vart verkligen glad för att jag läste den just på engelska också.

Betyg:
Boken får 9/10 av mig. (Hade varit 8/10 om det inte varit för John Greens språk.)
Jag rekommenderar boken men kanske inte för de lite yngre.

Länkar:
Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag har den hemma! Kul att du tyckte om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte TFiOS bra, men ändå bra. Så jag rekommenderar att du läser den! :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.