onsdag 13 augusti 2014

Intervju med Viggo

Nu var det så att jag för några dagar sedan mejlade Viggo på Bookfinger och frågade honom om jag kunde få göra en liten intervju med honom här på bloggen. Jag fick ett glatt svar och skickade sedan frågorna som han snabbt svarade på.

Anledningen till att jag valde just Viggo till att göra en intervju var för att han var en av de första bokbloggarna som jag började läsa och en av dem som inspirerade mig till att själv starta en bokblogg. :)

Här kommer frågorna:

1. Hur gammal var du när du började blogga?
Jag var ... oj, elva måste jag ha varit. Det känns inte som att det var så länge sen.

2. Vad var det som fick dig att börja blogga?
Jag fick idén till att bokblogga efter att ha läst om bloggen Bokugglan i någon tidning. Innan det visste jag nog inte ens att det fanns bokbloggar. Det var väl då jag började fundera på att starta en egen bokblogg, och så småningom gjorde jag det.

3. Hur kommer det sig att du valde namnet bookfinger?
Namnet kom ifrån karaktären Sotfinger (Dustfinger i den engelska översättningen) i Cornelia Funkes Bläckhjärta-trilogi. Jag har ju alltid gillat böcker, men det var när jag hittade Bläckhjärta på bokrean som intresset verkligen blossade upp igen. Sotfinger var min favoritkaraktär då, så det kändes väl som en kul idé att grunda bloggnamnet på honom.

4. Hur länge har du haft bloggen?
Jag startade Bookfinger någon gång i Juni när jag var elva, alltså 2012, så det blir väl lite mer än två år sedan :)

5. Vilken genre gillar du bäst?
Fantasy. Men ärligt talat har jag läst nästan uteslutande fantasy de senaste sju åren, så jag är lite sugen på att testa läsa andra typer av böcker. Dock kommer jag nog aldrig tröttna på fantasy.

6. Är det någon genre som du inte gillar alls, vilken i så fall?
Jag skulle inte säga att det är någon genre jag inte gillar ... men jag har aldrig läst särskilt mycket deckar/romantik. Jag kom på att det finns självbiografier och sådant också, och sådana böcker har jag knappt kollat i.

7. Vad är det som gör att du gillar böcker så mycket?
Wow, det här är en sådan fråga som nästan är omöjlig att svara på. Jag antar att alla är intresserade av böcker någon gång, jag menar, de flesta vill ju höra godnattsagor och sådant när de är små. Skillnaden från sådana som inte är bokintresserade är väl bara att jag har fortsatt vara intresserad av de där berättelserna. Sedan är ju allt sånt där om att få komma in i andra världar också helt sant.

8. Vilken är din favoritplats när det gäller att läsa?
Jag har ingen direkt favoritplats, men oftast läser jag väl i soffor eller i min säng. Jag sitter sällan i någon stol eller fåtölj.

9. Föredrar du tystnad när du läser eller musik?
Jag kan inte lyssna på musik och läsa samtidigt, och om det är helt knäpptyst kan jag bli lite rastlös ibland. Det bästa är nog om det är lite ljud i bakgrunden som inte har någonting med mig att göra :)

10. Vilken tid på dygnet tycker du är den bästa tiden att läsa?
Alla tider? De enda stunderna som är svåra för mig att läsa på är om man vaknar mitt i natten eller väldigt tidigt på morgon. Vilket kanske är lite konstigt eftersom det är då det borde vara bäst att läsa och tänka på någonting annat.

11. Brukar du använda ett riktigt bokmärke eller bara ta det första du hittar?
Det är olika. Jag har ett bokmärke jag fick av min lillebror för några år sedan på julafton och som jag nästan alltid använder. Om jag håller på med flera böcker samtidigt tar jag de bokmärken jag kan hitta. Om jag inte har några lediga bokmärken tar jag en pappersbit eller liknande, och ibland med helt nya böcker vågar jag knappt lägga in något i boken utan memoriserar sidan istället ^^

12. Vilket format tycker du bäst om i böcker?
E-bok kommer längst ner på listan över format som jag gillar. Jag tycker om inbundna och kartonage eftersom de liksom är "riktiga" böcker, men på sistone har jag också börjat gilla häftade böcker mer och mer :)

13. Hur många böcker har du i din bokhylla?
Vänta lite, ska gå och räkna ;) *Ett ögonblick senare* 112 stycken, men seriealbum och noveller inräknade så blir det ... * kollar igen* 132 :)

14. Vem är din favoritkaraktär?
Det här är en sådan fråga jag kunde ha funderat på hur länge som helst, om jag inte hade kommit på det uppenbara svaret. För jag har verkligen gillat Gandalf sedan jag såg Sagan om Ringen första gången, och han är precis lika bra om inte bättre i böckerna.

15. Har du någon bok du läst i år som du verkligen rekommenderar till alla?
Jag läste American Gods (sv. Amerikanska Gudar) av Neil Gaiman, och det är en sådan bok som verkligen är ett mästerverk i sig självt. Jag skulle nog inte rekommendera den till de yngre, eftersom den innehåller en del grova scener, men alla som kan klara av en mångsidig bok där man måste tänka lite själv borde verkligen läsa den!

Tack så mycket Viggo för den här intervjun! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.