torsdag 16 januari 2014

Bokrecension - Nyckeln

Nyckeln
(Ursäkta för den dåliga bilden)
Skriven av: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
813 sidor

VARNING!
Denna recension innehåller spoilers från de tidigare böckerna och kan innehålla spoilers från den här boken!

Ett tips för er som inte läst boken än, ha näsdukar nära till hands!

Så länge som jag väntat på den här boken! Äntligen har jag fått läsa den. Men tyvärr så är den ju slut nu. Hela min Engelfors värld är borta! Inga fler böcker!! Nu ska jag försöka fokusera på det positiva med boken istället.

Den här boken var så, så, så, så, så (fortsättning i all oändlighet) bra! Jag önskar att den aldrig skulle ta slut. Mats och Sara har verkligen lyckats att avsluta trilogin så bra, allting som behöver vara med i en bra bok finns med i den; känslorna, spänningen, romantiken m.m. Allt finns med!

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras. -Bokens baksida

Till Linnea skulle jag bara vela säga en sak: Sluta vara så komplicerad! Ta allt som det kommer och sluta oroa dig så mycket för så knäppa saker. Och framför allt, ta inte ut din ilska på alla andra!

Minoo är ju egentligen min favoritkaraktär men nu råkar det ju vara så att Mats och Sara gillar att göra livet lite krångligt för mina favoritkaraktärer. Det märkte man ju efter att ha läst Cirkeln. Max säger jag bara... (Alla som har läst boken borde förstå.)

Till Vanessa skulle jag vela säga (utan att spoila för mycket) ta hand om din lillebror, och hjälp Linnea!

Anna-Karin är nog den av de utvalda som jag gillar minst, vet inte riktigt varför (kanske har det att göra med hur hon utnyttjade sina krafter i cirkeln) men i alla fall så tycker jag att hon bara är ganska tråkig att läsa om. Även om det blir lite förändringar i Nyckeln...

Den här boken överträffade mina förväntningar, trots att jag hade väldigt höga förväntningar. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att kunna beskriva allt det fantastiska med boken. Det finns inte ord för hur bra den var. Jag grät och grät och sedan skrattade jag och sedan vart jag fruktansvärt irriterad och sedan grät jag igen. Nu råkar jag kanske ha lite väl lätt för att gråta men den här boken är såååå sorglig men ändå såååå rolig!

Att sätta betyg på den här boken känns fruktansvärt. För egentligen så vill jag ju sätta betyg 11/10 på den men det fungerar ju inte riktigt så... Aaaargh vad svårt det här var. Jag råkar ju ha något emot att sätta betyg 10/10 eftersom det betyder ju att ingen bok kan vara bättre... Men att sätta 9/10 känns inte rättvist. Men jag gillar ju inte att sätta typ 9.5/10 det ser ju lite fånigt ut...
Boken får av mig 9/10. Men kom ihåg att den egentligen är bättre än så!

Fler böcker i samma serie:
#1 Cirkeln
#2 Eld
#2,5 Berättelser från Engelsfors
#3 Nyckeln

Du hittar den t.ex. här: BokusBokiaAdlibrisCdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.