måndag 23 december 2013

Bokrecension - Kära ingen

Titel: Kära ingen
Orginal titel: Dear Nobody
Skriven av: Berlie Doherty
161 sidor

Det här är en bok som sen ett tag till baka stått i min bokhylla och samlat damm. Jag fick boken av min storasyster efter att hon rensat ur sin bokhylla. Hon sa att det var en bok som hon själv hade gillat riktigt mycket. Så redan då hade jag vissa förväntningar av boken, och fast jag hade det så vart det ändå andra böcker som jag prioriterade. Det slutade i alla fall med att jag läste boken, men inte av anledningen man hoppas på att läsa böcker utan jag började läsa den för att den var så liten så jag kunde lätt ta med mig den nät jag satt på tåget på väg till skolan osv.

Det blir en chock för Helen när hon upptäcker att hon är med barn.Vad ska hon göra? Hon som just fått sitt efterlängtade stipendium till musikhögskolan. Hon behöver vara ensam och reda ut sina motstridiga känslor. Visst tycker hon om Chris, men är hon redo för "för alltid" ännu. Hon gör slut. Chris tar det mycket hårt och kan inte fatta att han plötsligt inte existerar för Helen längre och att hon tar alla beslut själv. Taget från Bokus.

När man läser vad boken handlar om så får man verkligen intrycket av att boken handlar om Helen, och det gör den ju på sätt och vis, men jag skulle nog ändå säga att bokens huvudperson är Chris.
Det man får göra som läsare är att man får följa med ur Chris synvinkel när han berättar om allt han varit med om. Samtidigt som man får läsa brev som Helen har skrivit som handlar om samma sak som Chris berättar om.

Som sagt så hade jag ju vissa förväntningar på den här boken, och jag tycker att boken uppfyllde de förväntningarna också, men jag tycker inte att boken var något speciellt. Den är ganska mycket "normal" om jag får säga vad jag tycker (vilket jag får, det är min blogg).

De två huvudpersonerna i böckerna är nog de som jag känner mig mest besvikna av. Det är intressant att följa med i både Chris och Helens tankar och i de flesta fall kan man sätta in sig i deras situation. Men förutom deras tankar så får man egentligen inte reda på så mycket om personerna.
Det man egentligen får reda på är att Chris är en ganska romantisk kille som gör vad som helst för att få fortsätta vara ihop med Helen (han är lite överdriven), han gillar att cykla och han bor med sin pappa för att hans mamma lämna dem när han var yngre.
Och det man får reda på om Helen är att hon är en tjej som är väldigt förtjust i musik, har en ganska skum bakgrund när det gäller hennes familj och att hon har en bästis som hon berättar allt för.
Det är typ allt man får reda på.

Boken får av mig 6/10.

Trots det ganska dåliga betyget så tipsar jag ändå er att läsa den här boken.

Boken finns t.ex. hos: Bokus, Bokia och Cdon.

2 kommentarer:

  1. måste läsa har du den? kan jag låna den?// valle BLÖÖB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har den. Kan ta med den imorgon. :P

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.