tisdag 7 oktober 2014

Recension - Himlen börjar här

Titel: Himlen börjar här
Originalets titel: The sky is everywhere
Författare: Jandy Nelson
Serie: -
Språk: Svenska
Förlag: Gilla böcker
Sidor: 264

Handling: Lennie har i hela sitt liv stått i skuggan till sin syster och trivts med det. Men en dag då händer det ofattbara, Lennies syster Bailey dör i en hjärtattack. Sorgen och saknaden av sin älskade syster är ofattbar och Lennie har ingen aning om vad hon ska göra och hur hon ska reagera. Hon drar sig undan från alla i sin närhet och börjar istället för att prata om sorgen skriva dikter som hon lämnar lite här och var. Samtidigt som allt det här drabbas hon av första kärleken och oförglömlig vänskap. 

Karaktärer: När det kommer till huvudpersonen Lennie vet jag inte riktigt vad jag ska säga om henne. Till en början så var jag väldigt förtjust i henne, hon var så annorlunda och (jag måste bara säga att jag älskar det här med att hon skrev dikter och lämnade dem på alla möjliga olika ställen) jag vet inte, kanske tyckte jag att hon på något sätt påminde om mig. En bit in i boken ändrade jag mig däremot, hon började bli mer girig och så "Det är så synd om mig, bla bla blaa!". Men trots det måste jag nog ändå säga att hon blev bättre fram mot slutet och att i det stora hela gillade jag henne mycket.

Tankar om boken: Jag tyckte att den här boken var så himla mysig och gullig att läsa! Den var verkligen fullproppad med blandade känslor som verkligen berörde. Det kändes som att jag var en del av boken när jag läste den. Det gick dessutom riktigt bra att läsa den då språket flöt på och den var allmänt lätt att hänga med i. Handlingen i sig själv var däremot inte så speciellt originell, det var inget som man inte hört förut, men alla de unika karaktärerna i boken och alla miljöbeskrivningar räddade boken och gjorde den helt fantastisk ändå.

Betyg: 9/10
Jag rekommenderar den här boken supermycket till alla som vill mysa till det lite och bara njuta. :)

Länkar: Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.