fredag 2 januari 2015

Årssammanfattning 2014

2014 är redan över och ett nytt år har kommit - 2015. 2014 tycker jag för mig var ett ganska bra läsår om man räknar in att jag läser väldigt långsamt och har väldigt lite tid åt läsning i min vardag. I år läste jag 30 böcker och det var även vad jag hade satt mitt måste-mål på också även om jag självklart hade velat läsa fler böcker.

Här nedanför har jag gjort lite statistik för de 30 böckerna jag läst i år. Jag har även gjort en topp 10-lista som börjar på 10 och sedan tar sig ner till 1. Den här listan kan jag dock inte garantera att den speglar vad jag egentligen tycker med tanke på att jag har fräschare minne gällande böcker som jag läst nyligen än böckerna som jag läste i början av 2014. Så egentligen skulle det kunna vara så att jag imorgon har en helt annan åsikt men såhär ser det ut just nu i alla fall och det stämmer på ett ungefär åtminstone. (Bara medan jag skrev det här inlägget hann jag ändra mig :3)

Antal lästa böcker: 30
Antal lästa sidor: 10 151
Genomsnitts-sidantal: 338

Antal lästa böcker på svenska: 26 (87%)
Antal lästa böcker på engelska: 4 (13%)

Antal lästa recensions ex: 12 (40%)
Antal lästa icke-recensions ex: 18 (60%)

Inbunden: 5 (17%)
Kartonnage: 6 (20%)
Pocket: 8 (27%)
Häftad: 7 (23%)
E-bok: 4 (13%)

Mest lästa författare: David Levithan, Tahereh Mafi och Cassandra Clare. (3 böcker var.)

Påbörjade serier: 5 (17%)
Mellanböcker: 7 (23%)
Avslutade serier: 1 (3%)
Fristående böcker: 17 (57%)


10. En bit av mig fattas, David Levithan
En David Levithan helt enkelt, inte hans bästa men ändå otroligt bra.
9. Jellicoe Road, Melina Marchetta
En riktigt spännande bok fylld med mysterier som egentligen kanske förtjänar en bättre plats i listan.
8. Stad av glas, Cassandra Clare
Riktigt spännande bok i TMI-serien och efter den här boken längtar jag efter att få läsa fjärde boken när den nu än kommer på svenska...
7. Jag går dit du går, Nina Lacour
Riktigt sorglig och bra bok. Den griper verkligen tag i en.
6. Himlen börjar här, Jandy Nelson
Helt underbar älskade hela den. Karaktärerna, storyn, språket, allt.
5. Stad av skuggor, Cassandra Clare
Superspännande start på TMI-serien en bok som direkt välkomnar en in i Cassandra Clares värld.

4. Världens viktigaste kyss, David Levithan
En till David Levithan. Helt omöjlig att jämföra med någon annan bok. Den borde ha sin egen genre. Fantastisk!
3. Divergent, Veronica Roth
En av de bästa dystopierna som finns med bra karaktärer och en riktigt spännande handling.
2. Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt
Helt sorglig och verkligen jättebra. Helt omöjlig att beskriva!
1. Jag, En, David Levithan
Den tredje (och bästa) David Levithan på den här listan. Den här boken är så sjukt bra att jag förstår inte varför inte alla människor på Jorden har läst den än (ungefär så :P). Den sätter verkligen igång tankar i en och den får en att börja tänka och se saker och ting på ett helt nytt sätt. Amazing bok.

Under 2015 vill jag läsa minst 35 böcker och minst 10 000 sidor. Jag vill även att jag ska prioritera recensions ex och skriva recensionen när jag läst ut boken och inte 3 månader senare. Men det absolut viktigaste är att jag bara ska läsa för glädjens och min egen skull. :)

4 kommentarer:

  1. Det låter som bra mål! Lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Jag ska väl också ta o göra nån sorts sammanfattning xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara kul att kunna jämföra år för år :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.