Recension - Cinder

Originalets titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Cronicles #1
Språk: Svenska
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 336

Handling: I en dystopisk framtid där androider fyller gatorna, en dödlig pest plågar befolkningen och ett ett krig hotar med det mystiska lunafolket bor Cinder. Cinder är ingen vanlig flicka utan hon är en så kallad cyborg, när hon var liten var hon med om en olycka och består därför till stor del av metalldelar. På dagarna jobbar hon som mekaniker på det stora torget och hon är en av de skickligaste i landet. Men Cinders förflutna är lite av ett mysterium, vem var hon egentligen innan olyckan? Och varför kommer prinsen och ber om hennes hjälp?

Karaktärer: Jag gillar karaktärerna i den här boken väldigt mycket, de är djupa med en välplanerad bakgrund som sedan binds ihop till slutet. Cinder är en tjej som jag tror att nog alla kan känna igen sig i, vilket verkligen bidrar till en bra känsla när man läser. Cinder är dessutom omgiven av fler andra underbara karaktärer, bland annat hennes android Iko. Iko är nog är min favoritkaraktär och jag gillar hur hon verkligen vill vara människa och hur hon ibland kan komma med helt spontana kommentarer som gör boken så rolig. Ytterligare än annan karaktär som jag gillade var prinsen, han har en sådan underbar och gullig personlighet att det inte går att motstå honom.

Tankar om boken: Första gången jag hörde talas om den här boken var när en av mina kompisar berätta att hon hade läst den. Då tyckte jag den verkade rentav tråkig, men när jag hörde att Modernista skulle ge ut den på nytt så började jag läsa mer om den och blev ganska intresserad och fick höga förhoppningar. Boken överträffa mina förväntningar med storkliv. Något som verkligen gör boken extra intressant att läsa är att Marissa Meyer har skrivit boken som en futuriserad version av Cinderella, Askungen. Den var så sjukt bra. Typ den första retelling jag läst (förutom en novell som jag läste i skolan) och jag gillade verkligen det välbekanta men med en ny egen twist. Allting med Cinder tyckte jag var gjort så bra och Marissa Meyer har verklige lyckats med karaktärerna. Cinder är så cool i och med det hela med Cyborg. Prinsen är så gullig, vilket nog antagligen var meningen. :3 Jag gillar även doktorn jag tycker han är så egen och rolig. Det enda jag störde mig lite på det var lunafolket. Allting i boken var så verkligt men när man fick höra talas som lunafolket första gången så fick jag en liten chock för det kändes övernaturligt även om Marissa Meyer verkligen försökt få det att vara naturligt. Men med tanke på hur bra resten av boken var så gör det inte så mycket. Jag ser verkligen fram emot att läsa del 2 som nu står i min bokhylla. :)

Betyg: 9/10.
Är du intresserad av att läsa en dystopi som inte liknar något du läst innan men ändå ha en liten gnutta av igenkännande borde du definitivt läsa den här boken, jag rekommenderar den starkt!

Fler böcker i samma serie: