Recension - Maze Runner: I dödens labyint

Originalets titel: The Maze Runner
Författare: James Dashner
Serie: The Maze Runner #1
Språk: Svenska
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Sidor: 368

Handling: Thomas vaknar upp i en hiss och han minns ingenting förutom sitt namn. När hissdörrarna öppnas möts han av en stor grupp med tonårskillar. Det visar sig att alla killarna har kommit upp genom hissen och att ingen av dem kan komma ihåg något annat än sina namn. Platsen som Thomas och de andra killarna har kommit till är omringat av höga murar och utanför muren finns en labyrint. Det enda de vet är att varje morgon öppnas muren till pyramiden och varje kväll stängs den. Väggarna i labyrinten flyttar dessutom på sig varje natt, och som om det inte räckte så finns det dessutom skrämmande varelser i labyrinten. I och med Thomas ankomst så börjar konstiga saker att hända allting pekar på att det är Thomas fel.

Karaktärer: Jag vet egentligen inte om jag tyckte karaktärerna var så speciella. Det var inte det att de var stereotypiska eller "vanliga" eller något sådant det var bara det att dem hade helt enkelt inte det där lilla extra. Jag var inte så förtjust i Thomas i början men började gilla honom mer mot slutet. De andra karaktärerna tycker jag inte riktigt föll mig i smaken och det kändes som om man inte fick reda så mycket om dem.

Tankar om boken: Det här är en bok som för mig är väldigt svår att bedöma då jag läste halva boken sedan såg jag filmen och sen läste jag andra delen någon månad senare. Men jag försöker göra en ganska så opartisk bedömning ändå. Boken var riktigt spännande och det fanns alltid saker som man ville ha förklarat för sig och därför var man tvungen att läsa vidare. En sak som jag framförallt gillade var hur James Dashner i början av boken lyckades beskriva det så man verkligen förstod att Thomas inte mindes något och därför inte förstod vad han hade runt sig. Dessutom så gillade jag storyn väldigt mycket och det känns som att James Dashner har lagts ner mycket arbete på att utveckla den och ge den ett trovärdigt djup. Dock tyckte jag att vissa bitar av boken blev lite röriga då det hände väldigt mycket som man inte riktigt fick förklarat för sig, samt att det fanns vissa bitar då det inte hände så mycket.

Betyg: 7/10.
Jag rekommenderar boken till de som vill ha en spännande dystopi.

Fler böcker i samma serie: